Det är viktigt att trivas på jobbet och speciellt om du har ett jobb där du arbetar i ett kontorslandskap. För att du och dina medarbetare ska trivas på jobbet kan ni ta hjälp av Workfulness och Feng Shui.
Du lägger mycket tid på ditt arbete. Därför är det viktigt att din arbetsmiljö är trivsam och att din hjärna mår bra under tiden du arbetar. Med hjälp av Workfullness kan du skapa en arbetsmiljö som tar hänsyn till hur din hjärna fungerar och att de tekniska prylarna anpassas efter hur hjärnan påverkas av dem.
Vad är Workfulness?
Katarina Gospic är en hjärnforskare och har tillsammans med mobiloperatören Telenor tagit fram utbildningsprogrammet Workfulness, som lär ut hur det går att skapa en sund digital arbetsmiljö, där man tar hänsyn till hur hjärnan påverkas av den moderna teknologin. Med dagens teknik blir hjärnan lätt överhettad av alla intryck och all uppmärksamhet som de digitala verktygen kräver. Det bidrar även till sämre prestationer, eftersom hjärnan har svårt för att få tillbaka koncentrationen efter att den har blivit avbruten av exempelvis ett sms.
Vad är Feng Shui?
Tro det eller ej, men inredningsstilen på din arbetsplats påverkar hur du mår. Att inreda med hjälp av Feng Shui är ett enkelt och billigt sätt att få en bättre arbetsmiljö. Feng Shui är en kinesisk lära som handlar om hur miljön och energierna omkring dig påverkar dig. Det finns många sätt att inreda enligt läran. På din arbetsplats finns inte oändliga möjligheter att möblera om, men ett sätt att inreda enligt Feng Shui är att få in de fyra elementen – jord, vatten, luft och eld in i arbetsmiljön.
Med hjälp av växter (jord), en inomhusfontän (vatten) ett öppet fönster (luft) och levande ljus (eld) får du in de fyra elementen och det kommer skapa en mer harmonisk miljö i kontorslandskapet.