Vad krävs för att din e-handel ska locka besökare – som stannar på din sajt? IKEA tycks äntligen ha fattat galoppen och ökar nu sin försäljning på nätet.

 

Allt fler inser vikten av att synas på nätet, både som organisation och som företag. Det är också många som startar e-handel och när de växer ur garaget eller källaren så krävs det ett lagersystem. Exempelvis ett från https://www.rmslager.se/lagersystem/

IKEA har förstått vikten av en bra näthandel

Några som borde ha varit snabbare på bollen med att komma ut på nätet – på ett sätt som gör det enkelt för konsumenter och användare, är inga andra än IKEA. Men nu verkar man ha tagit igen teknikglappet och blivit bättre på att nå ut med sin e-handel. I UNT går det att läsa om hur IKEA når allt fler på nätet och därmed lyfter sin försäljning ganska rejält. Man menar att det under det senaste verksamhetsåret har sålts hela sex miljoner Billy-bokhyllor och att försäljningen totalt sett har ökat med 4,5 procent under perioden. Det är vidare näthandeln samt expansionen som står för nästintill hela denna tillväxt. Expansionen står för 66 procent av tillväxten medan näthandeln står för 29 procent. Det som är viktigast för att synas på nätet och få besökare är bland annat följande:

  • Du behöver en bra sajt som är användarvänlig
  • Sajten ska vara responsiv och funka lika väl i mobil som på laptop
  • Ha gärna en app som användare kan ladda ner för att enklare kunna navigera i utbud
  • Titta gärna på SEO-biten, finns det något som gör att du står ut i sökresultatet
  • Använd dig av Google Ads och Facebook Ads för att nå ut till din målgrupp

Stor tillväxt på nätet

Man menar vidare att hela 2,5 miljarder besök har gjorts på Ikeas sajter, senaste året har till exempel hela 50 marknader e-handel. Nykomlingar är bland annat Rumänien, Malaysia och Belgien. Samtidigt står bara näthandeln för en liten andel av den totala försäljningen, de allra flesta åker fortfarande till varuhusen och shoppar där för att sedan köra hem möbler och annat. Nu har det också öppnats ett jättestort IKEA i Indien samt i Lettland. Bara i år har man öppnat hela 19 olika varuhus. Men det visar också vilken enorm potential som e-handeln har.

 

Mer om IKEA här och här.