Välgjorda reklamfilmer är fortfarande ett av de mest effektiva sätten att nå ut med en produkt eller ett varumärke. Att klippa ihop en färdig film är dock lättare sagt än gjort. I den här artikeln kan du läsa om vikten av att anlita professionell hjälp för att slutföra filmen, samt tips för hur du kommer igång.
Om ditt företag funderar på att spela in en reklamfilm bör ni anlita en firma för postproduktion i Stockholm för att få den professionella touchen. Har du någon gång försökt dig på att redigera och klippa en film? Såvida du inte själv är reklamare eller har någon form av filmutbildning upptäckte du nog i sådana fall att det är svårare än vad du trodde. Skälet till att reklamfilmer, eller vanligt film för den delen, kan uppfattas som enkel är just för att de är klippta av proffs. Övergångar och klipp sker mjukt och smidigt och det gör att arbetet bakom knappt märks. Tänk på det, om du ser en dåligt klippt film eller reklamfilm, då kommer du märka det.
Hämta inspiration från reklamklassiker
Att skapa en säljande reklamfilm handlar om många olika faktorer. Dels tekniska aspekter av de slag som redan nämnts, men självklart också om själva innehållet. Det gäller att sticka ut hakan, men samtidigt att inte göra det alltför mycket, eller på fel sätt. Konsekvenser av det sistnämnda fick till exempel flygbolaget SAS känna på efter att de publicerade en kontroversiell reklamfilm tidigare i år.
Vilken typ av ton er reklamfilm ska ha beror förstås i hög utsträckning på vilken typ av företag ni driver, närmare vad det är för produkter eller tjänster ni säljer. Om det fungerar för era syften finns det dock en kategori av reklamfilmer som säljer bättre än andra: den som använder sig av humor som redskap. Om du tänker efter kommer du förmodligen själv nå slutsatsen att de flesta reklamfilmerna du minns varit just humoristiska. Om du var med på 1990-talet minns du förmodligen till exempel den klassiska Triss-reklamen med kontorsarbetaren Åke. Åke som blev inkallad till sin chefs kontor och som beklagade sig över att han kanske inte skulle hinna med de arbetsuppgifter han fått. Chefens svar blev ”du har ju hela helgen på dig” vilket Åke i sin tur imiterade på ett sätt som blivit närmast odödligt (iallafall i den mån reklam kan vara det).
Tips för att skapa säljande reklamfilmer
- Exponera varumärket och produkten flitigt. Använd alla till buds stående medel: voice-over, foton, film och så vidare. Låt det konstnärliga stå tillbaka för det kommersiella, men var smakfull.
- Skapa en berättelse. De bästa reklamfilmerna består av koncisa berättelser som tittarna på ett eller annat sätt kan identifiera sig med.
- Skapa omväxling inom en fördefinierad stil. Använd olika grepp för att berätta filmens historia: olika kameravinklar, voice-over och andra metoder för att skapa omväxling.
- Om ni skapar flera reklamfilmer bör ni bygga dem kring en karaktär eller ett centralt tema. När filmerna har någorlunda liknande beståndsdelar stärks de potentiella kundernas band till erat varumärke.
- Håll det enkelt – en reklamfilm är mellan 30 till 60 sekunder lång. Håll er till enkla koncept och berättelser.